תחזית שנתית 2014

עסקים קטנים, התמחויות נקודתיות. קטן זה גמיש וזריז.

השנה תגבר חשיבותם של עסקים קטנים וזעירים, יותר ויותר אנשים יצרו עיסוק צדדי ביוזמה פרטית משלהם בהשקעה של שעות בשבוע, חלק גדל והולך מהעסקים והעבודה השכירה יתנהל מהבית או הסביבה הקרובה. יתכנו שינויים אדריכליים בניה למגורים, חדרי עבודה בבית או האב (מרכז עבודה) שכונתי או בבניין.

בלי טובות

הקטנת תלות – יוצרו יותר ויותר משקי בית המספקים תצרוכות מזון חלקיות. גינות ויערות מאכל, יערות מאכל באזורי מגורים, פארמה קלצ'ר וליקוט יתרבו. חלק מהם יגדילו מה שקורה כבר עכשיו תופעה שולית אבל עקשנית וגדלה – הקטנת ביקוש לעבודה.

מעסיקים חכמים כבר הבינו: מי שלא מתחרה על עובדים העסק שלו מדדה

תופעה קיימת: גם במקצועות פחות מבוקשים, פחות יוקרתיים, הכרוכים באי נוחות ועבודה פיסית ובודאי במקצועות יותר מורכבים – ה ש ו ק  מ ח פ ש  עובדים טובים. המאבק למציאת עובדים יגבר. תהיה עלייה בשכר ובתנאי אותן עבודות. יחד עם כך תגדל הבהירות לגבי מסלולים, הכשרה, חינוך ועידוד מעשי לאותן עבודות שאין להן תחליף אוטומטי או רובוטי.

עובדים חכמים כבר הבינו

רובוטיקה ואוטומציה יחליפו בהדרגה פונקציות אנושיות, מרכזי הקניות יהפכו פורמאלית לתערוכות, תצוגות ומרכזי הסברה על מוצרים. הקנייה תתבצע באינטרנט. מקצועות הדורשים פחות מורכבות נעלמים וייעלמו. מקצועות מורכבים יותר שאינם מחייבים אינטליגנציה רגשית, מגע אנושי – ייעלמו בהדרגה. מנגד – היום נספרים כ- 45,000 מקצועות נתון ה- OECD. משנה לשנה נוספים מקצועות. המקצועות החדשים יתפתחו סביב פיתוח המגמה הזאת ותוצאותיה. מרבית המקצועות החדשים יעסקו במתן שירות ועבודה עם אנשים ושיפור איכות החיים שלהם.

נהיגה תחשב בזבוז זמן יקר

מגמת שיפור התחבורה הציבורית תימשך. שוק המכוניות ייטה ליצירת ורכישת כלי רכב קטנים, המסייעים להגעה למרכזי נסיעה. מרכזי הנסיעה יתחזקו ויהפכו לתערוכות מוצרים ושירותים ומרכזי בילוי שוקקים. מקומות עבודה שימוקמו סמוך למרכזי הסעה יהנו מיותר אפשרויות להעסיק עובדים.

לסיכום

יגדל משקלם של עובדים בשוק העבודה, המפתחים אינטליגנציה רגשית, בעלי מיומנויות חברתיות. אנשים יועדפו בשוק העבודה בזכות אתיקה אישית וערכים שלהם. אנשים יועדפו בשל רצון ללמוד ולהתפתח. יהיה יתרון גדול לאוטודידקטים.

התכונות הכי מבוקשות אצל עובדים יהיו: מוח גמיש, יכולת ללמוד, יכולת ליישם למידה, יוזמה ויזמות, יצירתיות- אסרטיביות ומנהיגות.

איך מתכוננים לזה? לא די בלימודים

בתי ספר, מכללות ואוניברסיטאות ייעשו מאמץ על להיות רלוונטיות ויותר שיתופי פעולה יתקיימו בינן למפעלים ועסקים. תגדל החשיבות לניסיון והשכלה הנרכשת אחרי השלמת התארים: קורסים תוך ארגוניים. יגדל הצורך בפיתוח אישי: סדנאות לפיתוח אמפטיה, פיתוח אי קיו, אימון רגשי, מנהיגות, שיווק טבעי. התעודה של ההכשרות האלה תהיה רק בשינוי שיתחולל בחייהם של המשתתפים בפועל, בנוכחותם, בדרך פעולתם. תעודות, כרטיסי ביקור, קורות חיים  ימשיכו להחוויר בתהליך מציאת העבודה או העובד. פליירים כבר מזמן איבדו את הטעם. יש ותגבר החשיבות לתוכן ענייני ועובדתי. אפילו הצגות היוטיוב הפופולאריות יחלשו בהדרגה כגורם משווק. בוחן המציאות יתחזק באמצעות הכרות מודרגת של עובד, שירות או מוצר. התנסות תהיה הדרך לבחור: התנדבות עובדים, השאלה של מוצרים, תקופות חינם בשימוש בשירותים.   

יהיה מעניין.